Eén getal dat aangeeft hoe het er in elke gemeente voorstaat met elektrificatie: dat is de Eco-Electric Index (EEC) die duurzaamheidsplatform Slimster ontwikkelde. Speerpunten zijn de productie van eigen stroom, elektrisch verwarmen en elektrisch rijden. Met een EEC van 4,8 mag Westerkwartier zich de meest geëlektrificeerde gemeente van Groningen noemen. Ook in Eemsdelta is sprake van een hoge score, terwijl er in Westerwolde nog veel werk aan de winkel is.
Om tot de Eco-Electric Index te komen rekende Slimster uit hoeveel CO2-uitstoot een gemiddeld huishouden met de investering in zonnepanelen, een warmtepomp en een elektrische auto voorkomt. Dat maakt dat de e-auto voor 25 procent meeweegt bij het bepalen van de EEC, zonnepanelen en een warmtepomp krijgen beide een aandeel van 37,5 procent toebedeeld.
Zonnig Westerkwartier
Zou Slimster alleen naar het percentage woningen met zonnepanelen gekeken hebben, dan was Westerkwartier eveneens als winnaar uit de bus gekomen. Liefst 49,2 procent van de woningen in die gemeente wekt al eigen stroom op. Dat is nog net een fractie meer dan in Midden-Groningen en Het Hogeland, gemeenten waar eveneens bijna de helft van alle woningen eigen stroom opwekt. In de stedelijke gemeente Groningen, met relatief veel appartementen, ligt dit percentage met 23 procent logischerwijs lager.
Qua warmtepompen steekt de gemeente Eemsdelta er juist met kop en schouders bovenuit. Hier wordt inmiddels ruim een op de vijftien woningen elektrisch verwarmd. In Rozendaal is dit een op de zeventien. Pekela daarentegen scoort op dit gebied met 2,1 procent het laagst, net iets minder nog dan de gemeente Veendam. Gezien het feit dat de adoptie van de warmtepomp nog in de beginfase zit, zijn de absolute verschillen op dit vlak niet zo groot.
Groningen EV-koploper
Kijkend naar het percentage huishoudens met een elektrische auto, dan is het de gemeente Groningen die met 5,4 procent verreweg de hoogste score noteert. Dat valt volgens eigenaar Marco Schuurman van Slimster goed te verklaren door de vooralsnog hoge aanschafprijzen van elektrische auto’s. “Die zijn met name door inwoners van de stedelijke gemeenten waar de inkomens gemiddeld genomen hoger liggen op te hoesten.” De overige gemeenten liggen op dit vlak dicht bij elkaar. In Westerwolde heeft de e-auto nog het meest aan populariteit te winnen.
Warmtepomp kan verschil maken
Schuurman vermoedt dat het niet de elektrische auto is die de komende jaren het grote verschil zal gaan maken. De markt voor zonnepanelen is bovendien al behoorlijk verzadigd. Daarom moeten we volgens hem vooral naar warmtepompen kijken. “Wij zochten eerder al uit dat binnen vijf jaar 28 procent van de huishoudens over een warmtepomp verwacht te beschikken. Die verdien je dit jaar, door de veranderingen in de energiebelasting, bovendien twee jaar eerder terug.” Vanaf 2026 mag je bovendien - uitzonderingen daargelaten - je huidige cv-ketel alleen nog vervangen door een (hybride) warmtepomp.